Stap voor stap afvallen

Ik ben er voor iedereen, die zijn of haar gewicht aan wil pakken en daar begeleiding bij zoekt. We kiezen een aanpak die bij jouw wensen en mogelijkheden past. Ook zonder verwijzing van de huisarts ben je bij mij welkom.

Stap 1
Tijdens dit intake-gesprek (1 uur) verzamel ik veel informatie over jou, je situatie, leefstijl, eetgewoonten, medische verleden etc. zodat ik je op een passende manier kan adviseren en begeleiden naar een gewicht waar jij je goed bij voelt.

Met een speciale weegschaal, de Tanita Total Body Composition Analyser, meet ik onder andere het aantal kilo’s, BMI, BMR, het vocht-, spier- en vetpercentage in je lichaam en de hoeveelheid vet rondom je organen. Meten is weten.

Aan het einde van deze afspraak krijg je een eetdagboek mee om in de periode tot de volgende afspraak bij te kunnen houden wat je nu eigenlijk precies eet. Weet wat je eet.

Stap 2
Deze afspraak (ook 1 uur) staat in het teken van de analyse van jouw eetdagboek en het voedings- en beweegadvies wat daaruit volgt. We bespreken de resultaten en ik geef je na de afspraak een advies dat helemaal is afgestemd op jouw situatie. We bepalen samen een realistisch streefgewicht dat bij jou past en waar jij je lekker bij voelt. Dus niet zoveel als je woog toen je 16 was. Ik geef je tips en informatie die je helpen om het nieuwe eet- en beweegpatroon zelf invulling te geven of ik maak een speciaal op jouw situatie afgestemd weekmenu. Aan jou de keus.

Stap 3
De vervolgconsulten (30 min.) zijn bedoeld om je te meten en vragen te beantwoorden, maar vooral ook om stil te staan bij successen en hoe het met je gaat. Persoonlijke aandacht staat voorop, het gaat om jou. Je loopt vast tegen lastige situaties aan of misschien zit het even niet mee, samen kijken we hoe je weer verder kunt. Los van onze consulten mag je me altijd bellen of mailen. In de praktijk blijkt het stabiliseren een moeilijke periode. Veel mensen willen na een intensieve afvalperiode de druk even van de ketel af halen. Helaas leidt het loslaten van dit patroon in veel gevallen niet tot stabilisatie, maar tot gewichtsstijging (het jojo-effect).

Wanneer je op je streefgewicht bent bestaat er natuurlijk altijd de mogelijkheid om maandelijks te komen wegen (strippenkaart, 15 min), zodat ook definitief de overtollige kilo’s weg blijven.